Toegenomen klanttevredenheid

De resultaten van het 2-jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van de gemeente Woudenberg zijn bekend. Inwoners beoordelen de dienstverlening van de gemeente met een 7,6. Ruim een halve punt hoger dan het cijfer van 2022. Deze positieve ontwikkeling is vooral toe te schrijven aan de klantgerichte benadering en de verbetering van de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de gemeente.

Verbetering van de dienstverlening 
Inwoners geven aan vooral tevreden te zijn over de afhandeling van hun vragen en meldingen. Het persoonlijke en telefonische contact met de gemeente ervaren zij als prettig en vriendelijk. De hoogste scores zijn behaald voor de vriendelijkheid van de medewerkers (8,3) en de locatie van het gemeentehuis (8,7). Toch zijn er ook aandachtspunten. De voortgang van aanvragen kreeg het laagste cijfer van 7,0, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in de snelheid en transparantie van het proces.

Toegankelijkheid en zichtbaarheid van de gemeente
Inwoners ervaren de gemeente Woudenberg als toegankelijk en vriendelijk. Het imago van de gemeente is in vergelijking met vorige onderzoek verbeterd. Dit is volgens de inwoners vooral te danken aan de zichtbaarheid van de burgemeester en de wethouders, het organiseren van informatiebijeenkomsten en de verbeterde communicatie over gemeentelijke activiteiten en bijdragen aan de lokale leefomgeving.

Aandachtspunten voor verbetering
Hoewel de gemeente goed scoort op verschillende onderdelen, geven inwoners aan dat er verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van verkeersveiligheid, het parkeerbeleid en de groenvoorzieningen. Ook pleiten inwoners voor meer duidelijkheid en transparantie in de communicatie over wat wel en niet mogelijk is. Vooral als het gaat over het beschikbare budget en de financiële situatie van de gemeente. Tot slot geven inwoners aan dat de afhandeling van meldingen via e-mail en Fixi-meldingen efficiënter en transparanter zou kunnen.

Vervolgstappen
Wethouder dienstverlening Henk-Jan Molenaar is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek: “Allereerst wil ik alle inwoners die deelnamen aan het klanttevredenheidsonderzoek hiervoor bedanken. We nemen de feedback van inwoners serieus. De komende maanden werkt de gemeentelijke organisatie aan verbeteringen, met name op het gebied van communicatie en de afhandeling van aanvragen en meldingen. Ons streven is om de dienstverlening verder te verbeteren en de transparantie te vergroten. Zodat wij inwoners in de toekomst nog beter kunnen helpen.”