Hoe werkt de Gemeente Woudenberg?
Zo zijn wij georganiseerd
Algemeen directeur/ Gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris geeft leiding aan de ambtelijke organisatie. Als eerste adviseur van het college van B en W is hij verantwoordelijk voor de verbinding tussen de ambtelijke organisatie en het bestuur.
Managementteam
De gemeentelijke organisatie wordt aangestuurd door een vierkoppig managementteam, bestaande uit de gemeentesecretaris en drie managers. Zij sturen ieder één afdeling aan, bestaande uit verschillende teams. Deze vier afdelingen zijn:
- Openbare Orde en Veiligheid, Opvang en Asiel & Staf
- Sociaal Domein & Bedrijfsvoering
- Fysiek Domein
- Dienstverlening
Hieronder worden de diverse teams toegelicht.
Afdeling Openbare Orde en Veiligheid, Opvang en Asiel & Staf
Deze afdeling heeft een vijftal teams, namelijk het team:
- openbare orde & veiligheid (OOV)
- documentaire informatievoorziening (DIV)
- juridische zaken
- ICT
- Opvang en asiel.
Het team OOV zorgt onder andere voor de openbare veiligheid en handhaving in Woudenberg. Het beheren en archiveren van informatie en documenten is belegd binnen het team DIV. Het team juridische zaken adviseert en ondersteunt bestuur en management bij juridische aangelegenheden. Het team ICT is verantwoordelijk voor het in stand houden van de digitale infrastructuur, zodat alle medewerkers hun werk kunnen doen binnen en buiten het gemeentehuis. Het team Opvang en asiel richt zich op het opvangen van mensen die op zoek zijn naar veiligheid en bescherming, die zij niet in hun thuisland hebben.
Afdeling Sociaal Domein & Bedrijfsvoering
De afdeling Sociaal Domein & Bedrijfsvoering heeft vier teams, namelijk het team:
- sociaal domein
- financiën
- communicatie en
- human resources (ookwel personeelszaken).
Het team sociaal domein houdt zich in de volle breedte bezig met zaken die spelen op het vlak van welzijn van inwoners. Denk hierbij aan volksgezondheid, cultuur, jeugd- en jongerenwerk, ouderenwerk, kinderopvang, sport, onderwijs en sociale zaken, schuldhulpverlening en re-integratie. Het team financiën houdt zich bezig met financiële vraagstukken, verzorgt jaarlijks de begroting en jaarrekening en zijn de vraagbaak voor financiële cijfers binnen de organisatie. Het team communicatie richt zich op een goede communicatie met de samenleving, dat kan via persberichten, perswoordvoering, brieven, projecten, campagnes, social media of de website. Het team HR tenslotte houdt zich o.a. bezig met de werving & selectie van medewerkers, opzetten en uitvoeren van personele regelingen en het leren en ontwikkelen binnen de organisatie.
Afdeling Fysiek Domein
Deze afdeling is in twee teams gedeeld, het team:
- ontwikkeling & beheer en
- het team leefomgeving.
Binnen het team ontwikkeling & beheer vallen de vakteams realisatie & beheer, duurzaamheid en ontwikkeling. Deze vakteams houden zich o.a. bezig met weg-, riool- en groenbeheer, verkeer en mobiliteit, woningbouw, ruimtelijke ontwikkeling, afval, milieu en energietransitie. Onder het team leefomgeving vallen de vakteams vergunningen en toezicht & handhaving.
Afdeling Dienstverlening
Deze afdeling is opgedeeld in vijf teams, namelijk:
- de buitendienst
- publiekszaken
- gebouwenbeheer
- secretariaat en
- buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.
Team buitendienst zorgt ervoor dat buitenruimte in Woudenberg er netjes uit ziet. Team publiekszaken is vaak het eerste aanspreekpunt voor veel inwoners als ze contact zoeken via telefoon of aan de balie. Bij dit team worden bijv. paspoorten en rijbewijzen aangevraagd. Het team gebouwenbeheer zorgt ervoor dat het gemeentehuis netjes blijft en zijn gastheer- of vrouw bij bijeenkomsten. De buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zetten zich in voor trouwlustige Woudenbergers. Als laatste ondersteunt het team secretariaat het bestuur en management voor een soepel verloop van hun werkzaamheden.